Banstatus & restaurang

18-hålsbanan öppnar som planerat lördag 27 april kl. 13.00.

Det är fortfarande väldigt blött på vissa hål och det behövs rejält med sol, varmt väder och vind för att det skall torka upp ordentligt. Väderprognosen visar på varmare väder kommande vecka och då kommer växtligheten ta fart vilket hjälper till.

Det har varit en tuff och lång vinter med blöt bana när vintern kom tidigt och en kall och blöt vår. Det har inneburit en hel del snömögel på framför allt tee och fairway men det finns även fläckar på en del greener. Många banor i mellansverige har drabbats och ni har säkert sett skador efter snömögel i gräsmattan hemma.

Det finns en del skador efter lagning av fairway på några hål efter att vildsvinen härjade i höstas. Dessa sköts av i slutet av 2023 och inga fler har visats sig efter det, stort tack till de medlemmar som hjälpte till med jakten! Vi har sett varg på banan för någon vecka sedan och det kan nog hjälpa till att hålla vildsvinen borta från anläggningen.

På grund av stora markarbeten i form av dränering på hål 9 under vintern är del av fairway MUA, Mark Under Arbete och det kommer finnas en droppzon med matta tills dess att ytan är spelbar.

Det kommer vara mattor på tee på korthålen några veckor så skadorna kan läka ostört.

Bilförbud råder tills dess annat meddelas, gäller både klubbens och privata fordon.

Toaletterna på bana är öppna från och med lördag, vattnet vid starterhuset och hål 6 slås på nästa vecka.

Restaurang och kiosk

Den katastrofala hösten 2023 drabbade även restaurangen med stort intäktsbortfall och ekonomisk förlust. De jobbar för att få igång verksamheten men det kommer ta någon vecka till innan de kan öppna restaurang och kiosk för säsongen. Vi kommer med mer information under nästa vecka med planerat öppningsdatum, utbud och öppetttider.

FÖLJ OSS PÅ NÄTET